Szent György Katolikus Általános Iskola és Óvoda Kisboldogasszony Tagóvodája
Tagintézmény–igazgató: Kossuth Henrietta
Cím: 3664 Járdánháza, IV. Béla út 127-129.
E-mail: jardanhaziovi@gmail.com
Telefon: 48/428 377, 06/70 423 7246
„Kezedbe teszem a Könyvet, hogy vezessen a sűrű ködben.
Kezedbe teszem az átlátszó kristályt, hogy lásd a szépet, keresd a tisztát!
Kezedbe teszem a gyertyalángot, világíts annak, aki bántott!
Kezedbe teszem a szőtt takarót, takard be az árván fázót!
Kezedbe teszem a fénylő kulcsot, hogy meleg legyen és várjon az otthon.
Indulj hát, s hívd magaddal a gyerekeket, hogy kezükbe tehesd a szeretetet!”
Róth Mária
Hitvallásunk:
Pedagógiai tevékenységünkre jellemző, hogy az Országos Nevelési Alapprogram megvalósulása tagintézményünkben a keresztény értékrend elvei szerint történik. Sokszínű tevékenységformával állunk a gyermekek rendelkezésére, melyben a játéknak, a teremtett világ tevékeny felfedezésének és a hagyományoknak fontos szerepe van. Óvodánk családias légkörével, esztétikus, melegséget sugárzó, biztonságos környezetével, folyamatos napirendjével lehetővé teszi a szabad játékidő, a tevékenységek, a mozgás és a művészetek eszközeinek minél hatékonyabb kihasználását.
Nevelési céljainkat a szülőkkel együttműködve szeretnénk megvalósítani, hiszen a gyermek életében, fejlődésében, az eredményes hitre nevelésben a családnak meghatározó szerepe van.
Munkánkat a gyermekek iránti szeretet, tisztelet, a türelem és a megértés jellemzi.
Keresztény értékrend
Isten és egymás szeretetére hívta fel Jézus az embereket, és akiket szeretünk, azokat óvjuk és védjük. Így kell embertársainkat és a teremtett világot is védelmeznünk. A környezet fenntarthatósága érdekében szükséges ismereteket, magatartásmintákat, értékeket és életviteli szokásokat tervezünk átadni a gyerekeknek és az őket körülvevő családoknak. Környezeti nevelésre épülő programunkban, eddigiekben is nagy hangsúlyt fektettünk a környezet védelmére, fenntarthatóságára, de az idei évben kiemelkedő célunk és feladatunk lesz.
Mindemellett nevelőmunkánkat a feltétel nélküli gyermekszeretet, a gyermeki jogok védelme, az örömteli óvodai mindennapok megteremtése, a gazdag kommunikációs kapcsolatok építése, a gyermekek érdekeinek érvényre juttatása, az együttérzés, segítőkészség, toleráns magatartás jellemzi. Nevelésünk során törekszünk a hátrányos helyzet ellensúlyozására, az erkölcsi normák és a közösségi együttélés szabályainak elsajátítására, a sajátos nevelési igényű gyermekek elfogadtatására. Szeretnénk, ha a gyermekeink az óvodáskor végére testileg és lelkileg megfelelően fejlett, megfelelő ismeretekkel rendelkező, a további ismeretek befogadására nyitott, szociálisan, egészségesen fejlődő, tiszta szívű, érdeklődő, vidám, kiegyensúlyozott gyermekké válnának, akik képesek rácsodálkozni a természetben és az emberi környezetben megmutatkozó szépre és jóra, tisztelik és megbecsülik azt.
Célunk továbbá a keresztény családi nevelés segítése a szülők felé, a közös együttműködés során.
Óvodánk bemutatása:
Intézményünk Járdánháza település szívében, festői szépségű környezetben található, mely bármely irányból kiválóan megközelíthető, könnyen elérhető. Évek óta keresett és népszerű óvodánk, jellemző hogy szívesen választják az itt élő szülők. A környező településekről is fogadunk gyermekeket, melynek köszönhetően maximális gyermeklétszámmal dolgozunk. Munkavállalóink sokoldalú, szakképzett óvodapedagógusok, és elhivatott dajkák. Az ő közreműködésükkel harmonikus, derűs, családias légkörben, felszabadultan, lehetőség nyílik a gátlásosabb, nehezen oldódó gyermekek számára is a beilleszkedésre, egyéni képességeik kibontakoztatására.
Gyermeknevelési módszerünk „titka” az őszinte gyermekszeretetben, a gyermek tiszteletében, egyéni fejleszthetőségében keresendő. Működtetünk tehetséggondozói műhelyeket és a szükséges felzárkóztatásra is lehetőséget biztosítunk.
Az óvoda legfőbb célkitűzése, hogy a gyermek szeretetteljes, nyugodt légkörben, ismerkedve a hitélettel, igényes körülmények között töltsék óvodás éveiket, figyelembe véve az országos alapprogram és a nevelőtestület által alkalmazott Epochális rendszerű óvodai program irányelveit. A szabad játéktevékenységre helyezzük a hangsúlyt, nevelési munkánkkal, különféle közösségformáló programjainkkal pedig elősegítjük, hogy intézményünkből jól kommunikáló, saját véleményalkotásra képes, nyitott, testileg, lelkileg egészséges, az iskolában jó esélyekkel induló gyermekek kerüljenek ki.
Csoportjaink:
„A nevelés a szív dolga”
Don Bosco
Süni csoport
„ Az a feladatunk, hogy a gyermekek környezetében, olyan hatást fejtsünk ki, hogy egészen a gondolatokba és érzületekbe menően a jót, az igazat, a szépet, és a bölcset utánzó lénnyé lehessen”(Rudolf Steiner)
A csoport összetétele minden évben változik, de mindig marad egy erős összetartó kis közösség, ahová a kiscsoportosokat örömmel várjuk. A gyermekeket egymás elfogadására, szeretetére, tiszteletére neveljük. A csoportszobánk barátságos esztétikus elrendezése biztosítja, hogy a gyermekek otthonosan, biztonságban érezzék magukat. A csoport összetartását és a kommunikációt elősegítő, közösségformáló játékot vezettünk be, amit minden hétfőn reggel játszunk. A játék címe: Itt vagyok, hol vagyok… Minden hétfőn reggel körbe ülünk a gyerekekkel és elénekeljük a kis dalt, a dal végén sorba megyünk és a gyerekek a keresztnevüket énekelik. Ezáltal hamar megtanulják egymás nevét, az összetartozás élménye, érzése, erősödik bennük. Ha hiányzik, valaki észreveszik, érdeklődnek, hogy miért nem jött óvodába? A nagycsoportosok már kíváncsiak arra is, hogy aki nem jött beteg-e, milyen betegsége van és meddig lesz otthon, mikor jöhet óvodába? Ezek a közös játékok, segítik a gyermekeket abban, hogy egymást elfogadják, segítség bátorítsák.
Óvodánk egyházi fenntartású óvoda, ezért bevezetésre került a „csendes percek” hitéleti tevékenység. A közösségformáló játékunk kiegészült azzal, hogy közösen énekelünk ”Ég a gyertya ég” és imát mondunk. Itt van lehetőség az éppen aktuális Hittan témaköréhez tartozó egyházi ünnepekről való megemlékezésre is.
Nevelőmunkánk legfontosabb eleme a játék, mivel ez legfőbb tevékenysége a gyermeknek. A játékban fejlődik a legtöbbet minden gyermek, éppen ezért a játékba integrálva fejleszthetünk minden területet, bővíthetjük tapasztalataikat, ismereteiket az őket körülvevő világról. A szabad játék során az egyéni sajátosságaikhoz mérten fejlődhetnek, érzelmi, értelmi, testi –lelki és szociális képességeik. Sok lehetőséget biztosítunk, arra, hogy megismerkedjenek a gyerekek a képesség fejlesztő játékokkal, az együtt játszás öröme mindig pozitívan hat a gyerekekre.
A csoportunk, olyan közösség, ahová a gyermekek örömmel jönnek, a csoportban uralkodó légkör szeretetteljes, nyugodt és önfeledt, a kommunikációra a nyíltság a jellemző. Törekszünk arra, hogy a gyerekek az együtt töltött évek után, emlékezzenek a szeretetre, élményekre, mesékre, versekre, dalokra és ezeket az élményeket vigyék magukkal az iskola első évére.

„Gyermekekkel foglalkozni minden bizonnyal a leghálásabb munka,
ami a földünkön osztályrészünkről jutott,
de saját tökéletességünket is ez mozdítja előre.”
(Brunszvik Teréz)
Napraforgó csoport
A gyermekek eltérő szociokulturális hátterű családból érkeztek. A kiscsoportos korúak beszoktatása sikeresen zajlik. A nagyobbak jól összeszokott közösséget alkotnak, melyet a sok, együttesen szerzett élmény és játék segít elő. A csoportunkba járó gyermekek nagyon szeretnek énekelni, táncolni, körjátékokat játszani. A lányok jellemzően a szerep és gyakorló játékot, míg a fiúk a konstruáló játékot részesítik előnyben. A csoport kiemelt feladata ebben a nevelési évben a mozgásfejlesztés, amelyet játékos tevékenységekkel, mozgásos játékokkal valósítunk meg. Legfőbb célunk a helyes testtartás kialakítása, egyensúlyfejlesztés, egészségi állapotuk szinten tartása, javítása, a mozgáskoordinációs zavarok megelőzése, problémamegoldó készségük fejlesztése, bizalomerősítés, kooperatív játékok
megismerése.
Az érzelmi és erkölcsi nevelésünk alapja a lelki percek, mely során egymás szeretetére, tiszteletére, megbecsülésére, elfogadására tanítjuk, neveljük a gyermekeinket figyelembe véve az egyéni sajátosságokat, képességeket. A szülőkkel való kapcsolattartás napi szinten megvalósuló tevékenység a gyermekek egyéni fejlődési ütemének, problémáinak kezelése érdekében.

„Minden talajban megterem valamiféle virág.
Minden napnak van valamilyen öröme.
Neveld rá a szemedet, hogy meglássa azt.”
(Vass Albert)
Micimackó csoport
Két szakképzett óvodapedagógus, egy szakképzett dajka és egy pedagógiai asszisztens foglalkozik a gyermekekkel.
Csoportszobánk folyamatosan megújuló eszközeivel, bútorzatával az életkori sajátosságoknak megfelelő felszereltséggel biztosítja a befogadó környezetet. A testi, értelmi és szociális fejlődés érdekében használjuk ki a lehetőségeinket.
Az érzelmi nevelésünk alapja a lelki percek, mely során egymás szeretetére, tiszteletére, megbecsülésére, elfogadására tanítjuk, neveljük a gyermekeinket figyelembe véve az egyéni sajátosságokat, képességeket. Nagy segítség számunkra a hitoktatónk áldozatos munkája és közreműködése, aki gitározással, közös énektanulással, zenéléssel, közös imádságokkal segít minket közelebb kerülni a Mennyei Atyához. A befogadó, elfogadó, nyugodt légkör megteremtésével, a szilárd szokás és szabályrendszer kialakításával az egyéni képességek kibontakoztatására törekszünk, differenciált feladatadással, melyet a mindennapjaink során folyamatosan, rugalmasan valósítunk meg.
Elengedhetetlen a játék, a különféle tevékenykedtetés, a mesélés, versek, mondókák tanulása, megismerése. A megfelelő mozgásigény kielégítése érdekében rendszeresen egészségmegőrző mozgásos foglalkozásokat kezdeményezünk. Kedvelt játéktevékenységeink a szerepjátékok, építő konstruáló játékok, a bábozás és nagycsoportosok kedvencei a társasjátékok.
A szülőkkel való kapcsolattartásunk folyamatos, az optimális fejlődés érdekében nélkülözhetetlen. Célunk, hogy a csoportunkba járó gyermekek szeressenek az óvodába járni, biztonságban érezzék magukat, örömmel vegyenek részt a különféle programjainkon és felkészülten, élményekkel gazdagon kezdhessék meg az általános iskolai tanulmányaikat.

Dolgozóink:
Kossuth Henrietta (köznevelési szakértő, igazgatóhelyettes, tagóvoda–igazgató, szakvizsgázott óvodapedagógus, közoktatási vezető)
Molnár Péterné (óvodapedagógus)
Kádárné Nagy-Sándor Ildikó (szakvizsgázott óvodapedagógus, közoktatási vezető, gyermekvédelmi felelős)
Nagyné Sipos Zita (óvodapedagógus)
Méderné Behm Nikoletta (óvodapedagógus)
Ferenczi Zsanett (óvodapedagógus)
Fucskóné Anga Anna (dajka)
Pótáné Bárdos Kitti (dajka)
Papp Csaba Ignácné (dajka)
Vrabikné Szegedi Ildikó (Ped. asszisztens)